Vanaf 14 november in de boekhandel!

Met tests van de BMW S 1000 RR, de Honda VFR800X Crossrunner, Mash Five Hundred; een reportage over het Nurb’s project van Fred Krugger, KicXstarts sleutelhok: De Ketting; een interview met Steven Casaer, race manager bij het Honda Racing enduranceteam; en helemaal terug naar de tijd van toen gaan we met de AJS Porcupine. Natuurlijk zijn er ook de vaste rubrieken met de onnavolgbare Rag Racers, de Rijtips, de Motorkrant, de Pitboxx,… Ook in deze editie: een poster in het hart van het magazine.

Lees meer >>

BMW S 1000 RR

Duitslands eerste en enige echte volbloed sportmotor behoeft geen introductie meer. Sinds zijn voorstelling in 2009 blaast hij op het rechte stuk de concurrentie voorbij alsof ze stilstaan. Niet met finesse, maar met brute kracht. De gevloerde Japanners beginnen langzaam maar zeker recht te klauteren, maar met een update voor 2015 wil BMW zijn heerschappij veiligstellen. De moker kreeg een optische update, maar zou daarnaast gemakkelijker te temmen moeten zijn, al werd er ook van de gelegenheid gebruikgemaakt om het vermogen nog wat verder op te krikken. 199 pk, alstublieft. Joepie, nooit meer te laat op het werk!

032_037_BMW S1000RR_PUB

Honda VFR800X Crossrunner

Tuimelkruid koprolt langs een trillende horizon en arenden cirkelen op de thermiek. Een man met een plan wacht ergens achter een rots, zijn vingertoppen tegen elkaar tokkelend. Deze Honda-ingenieur was de laatste tijd immers druk in de weer met het bestellen van slimme bouwpakketjes. De 782cc V4 V-Tec van de VFR800F, bijvoorbeeld. Of diens ABS, tractiecontrole en handvatverwarming. Eigenlijk 80% van wat er op de VFR-blauwdruk staat, als hij eerlijk is. Daarbij bedacht hij een recht stuur en hij verkleedde de boel als ‘Adventure Sports Tourer’. En nu maar hopen dat de avontuurlijke, sportief-toeristische klant ervoor valt. Miep, miep. Komt ‘ie.

038_043_Honda Crossrunner_PUB

Mash Five Hundred

Het gepruttel van het ééncilindertje overstemt ons gegiechel amper. Ik klamp me vast aan Bart en beeld me in dat we twee tieners op een huurmotor zijn, ‘s zomers rondzoemend in T-shirt en espadrilles. De realiteit slaat ons echter met een gure herfstwind in het gezicht, maar we amuseren ons toch kostelijk. En dat allemaal dankzij die spotgoedkope Mash Five Hundred.

046_048_Mash Five Hundred

Reportage Krugger Nurb’s Project

Ooit al gehoord van Basse-Bodeux? Misschien vaag? Het is geen exotische badstad aan de Côte d’Azur, maar een onooglijk klein gehucht in het hartje van de Belgische Ardennen. Het is best mogelijk dat je er, scheurend tijdens een zondagse rit op weg naar Trois-Ponts, zonder terug te schakelen door bent geraasd. Jammer, want had je even gas teruggenomen, dan had je misschien het geluid van een BMW-zescilinder kunnen opvangen, afkomstig uit het atelier van de ‘World Champion of Custom Bike Building’. Na achttien maanden noeste arbeid rolde Fred Kruggers nieuwste creatie uit die kleine, verdoken workshop. KicXstart was er in absolute primeur bij, nog vóór de officiële onthulling van het Nurb’s Project. Nogmaals onze excuses voor de kwijlplas voor de deur en de vettige vingers op de tank, Fred.

054_061_Krugger Nurb

Interview Steven Casaer, race manager bij het Honda Racing enduranceteam

Met een beetje meer geluk telde KicXstart dit jaar, naast Michael van der Mark, een tweede wereldkampioen in de rangen. Nee, niet als coureur, maar aan Steven Casaer zelf, sinds jaar en dag medewerker van jullie lijfblad, heeft het alleszins niet gelegen. De huidige race manager van Honda’s WK Endurance fabrieksteam stond als tacticus op de eerste rij toen z’n werkgever dit jaar voor het eerst sinds lang weer een stevige gooi naar de wereldtitel deed. Waarom het niet gelukt is, waarom het had gekund en waar het in het kleine, maar fijne endurancewereldje allemaal om draait, kom je te weten op de volgende bladzijden. En dan was er ook nog iets met ‘de Rus’.

070_077_Interview Steven Casaer

A.J.S. Porcupine

De eerste motorfiets die een wereldtitel wist te veroveren in de koningsklasse van de racerij, destijds de 500cc-klasse, had een nogal bijzondere bijnaam: Stekelvarken. Het was een Engelse machine, één die afweek van alle andere racemotoren die in de jaren veertig en vijftig op het circuit te bewonderen waren. Hij was niet gebaseerd op een wegmodel en was zo exotisch dat zijn oorsprong Italiaans leek. Toch was het een machine waar bijna alle grote Engelse motorconstructeurs van weleer aan gewerkt hadden. Een voormalig tweevoudig wereldkampioen uit de 1950’er jaren deelt ons zijn ervaring op het Stekelvarken.

078_083_AJS_Porcupine

Vanaf 10 okotber in de boekhandel!

Met tests van de Honda CBR650F ABS; een vergelijkingstest tussen de Suzuki GSX-R1000 en de Suzuki RGV 500; een reportage over de motor van Chuck Berry, KicXstarts sleutelhok: Lithiumaccu’s; en een reportage over de BMW Kompressor. En natuurlijk zijn er ook de vaste rubrieken met de onnavolgbare Rag Racers, Rijtips, de Motorkrant, de Pitboxx,… Volledig nieuw deze editie: een poster in het hart van het magazine.

Lees meer >>

Honda CBR650F ABS

“Ik hou niet van moderne sportieve motoren. Ik vind ze lelijk. Kijk, daar is een groot gat waar er normaal iets moet zijn. Geen enkele motor zou er zo mogen uitzien.” Roger Etienne, een motorliefhebber die ergens net buiten Houyet woont, is zichtbaar niet onder de indruk van Honda’s nieuwe CBR650F. Hij wijst naar de CBR’s mooie, slanke achtersteven en schudt zijn hoofd vooraleer zijn ogen woedend naar de voorkant schieten. Blijkbaar is het ook zonde om een elektrisch startknopje te hebben.

028_031_Honda CBR650F.indd

Suzuki GSX-R 1000 vs. Suzuki RGV 500

Kan een moderne supersportmotor het opnemen tegen een volledig race-geprepareerde 500cc tweetakt GP-motor? We zoeken het uit.

032_043_Suzuki GSX-R1000 vs RGV500_PUB.indd