Vanaf 13 juni in de boekhandel

Met tests van de Ducati Monster 821, de Honda CB1100 EX en de Paton S1 Strada; een interview met Top Gear-presentator Richard Hammond; het Historische duel tussen Carl Fogarty en Aaron Slight; in ons    KicXstarts sleutelhok bekijken we de zin of onzin van alternatieve stuur- en veersystemen; en een reportage over de iconische Moto Guzzi  V7-politiemotoren. Natuurlijk zijn er ook de vaste rubrieken met de onnavolgbare Rag Racers, Rijtips, de Motorkrant, de Pitboxx,…

Lees meer >>

Rode Duivel

Bolognese papa’s vertellen sinds 1993 een geweldig bedverhaal aan hun zoons en dochters. Een sprookje over een monster met een stalen buizenskelet dat de heuvels uitkamt, op zoek naar verse zieltjes. ‘Il Mostro’. Om de zoveel volle manen spuwt de fabriek een nieuwe de wereld in, op zoek naar vers bloed. Naar jou. En word je gebeten, dan komt er weer een monsteristo bij. Gelukkig zit je in de sofa, want hiernaast draaft een pasgeboren 821 hongerig op je af. Snel! De tekst in!

022_029_Ducati Monster 821_PUB.indd

Het gevoel van vroeger

Vroeger was alles beter. Zeggen ze. Wat er dan precies bedoeld wordt met ‘vroeger’, blijft dan wel weer vaag. De jaren ‘60 en ’70 misschien? Dat is althans het tijdperk dat Honda met de nieuwe CB1100 EX weer tot leven wil brengen. Daarvoor dompelde het Japanse merk de CB1100 onder in een chroom- en retrobad van tweeduizend gulden. Oftewel 800 euro volgens de valuta van vandaag de dag, waar alles dus klaarblijkelijk slechter is. Laat niettemin de EX, het mooie weer en de muziek maar komen!

030_035_Honda CB1100EX.indd

Die andere groene

Vanaf 1958 tot zijn overlijden in 1999 wijdde Giuseppe “Peppino” Pattoni zijn leven aan het ontwikkelen en bouwen van de zo opvallende, groene Paton-racemotoren. Eenzaam en tot diep in de nacht werkte hij vaak lange uren in zijn werkplaats in een wat twijfelachtige buurt van Milaan voor geselecteerde klanten en voor zijn eigen raceteam, later geholpen door zijn zoon Roberto. Die heeft sinds kort de Paton-saga hernieuwd groen licht met de S1 Strada.

036_043_Paton S1 Strada_PUB.indd

Tegen de vedrukking in

Sommige coureurs zijn moeilijk te pakken te krijgen. De ene mijdt iedere vorm van journalistiek als de pest, de Waar anders dan in Italië worden motorfietsen gemaakt zoals de Moto Guzzi V8, de MV Agusta F4, de Ducati Supermono of iedere willekeurig gebouwde Paton sinds 1958? Als journalist, coureur en enthousiast eigenaar van Italiaanse motorfietsen heb ik een lijstje met namen van mensen die ik bewonder vanwege hun toewijding en de manier waarop ze hun stempel achtergelaten hebben in de motorwereld. In dit lijstje hoort ook de in 1999 op 72-jarige leeftijd overleden Giuseppe “Peppino” Pattoni thuis. Hij was een verlegen en joviale man met een tomeloze passie voor de motorracerij. Meer dan vier decennia lang maakte hij een ongelooflijke droom waar. Van 1966 tot aan zijn dood nam hij deel aan de 500cc Grand Prix-racerij met machines die hij volledig zelf bouwde.

044_046_Paton Geschiedenis.indd

Top freak

Op tv komt Richard Hammond altijd enthousiast over. Het maakt niet uit wat voor rare uitdagingen met auto’s voor de voeten van de Top Gear-presentator geworpen worden, hij is laaiend enthousiast. Ongeacht met welke auto hij moet gaan rijden, hij is enthousiast. Vietnam doorkruisen met een Oost-Europese 125cc tweetakt? Enthousiasme alom. En in het echt is hij hetzelfde. Vooral als het over motorfietsen gaat. Als we aan komen rijden op de nieuwe BMW R nineT gaat Hammonds enthousiasme over de rooie.

048_057_Richard Hammond_PUB.indd

King versus kiwi

1996. Na twee WK Superbike-titels gaat Carl Fogarty weg bij Ducati om te bewijzen dat hij ook op een Honda kan winnen. Hij voegt zich bij het Castrol Honda-team, waar hij naast de Nieuw-Zeelander Aaron Slight een RC45 viercilinder zal bestieren en besturen. Met tweevoudig kampioen Fogarty en de man die drie jaar achtereenvolgens derde werd in het WK Superbike, staat Castrol Honda met een echt dreamteam aan de start. Helaas blijken dromen maar al te vaak bedrog…

060_067_Duel Slight vs Fogarty

Rigoureuze neuscorrecties

Al decennialang rammelen alternatieve stuur- en veersystemen aan de poorten van de onuitroeibare conventionele voorvork. En ze worden al evenveel decennia afgewezen door een combinatie van historische, financiële en pragmatische aspecten. Een rondleiding door de chirurgische wereld van de neuscorrectie met als prangende kwestie: is alternatief louter voor het oog bedoeld of bestaat er ooit nog kans op slagen?

068_077_Techniek (2).indd

Italiaanse Bahnburner met Amerikaanse knipoog

Bij zijn introductie zo’n 50 jaar geleden, werd duidelijk dat de Moto Guzzi V7 brak met vele tradities waar het oude merk uit Italië destijds beroemd om was. Nu eens geen liggende ééncilinder of lichte dienstfiets, maar een zware V-twin. In eerste instantie werd het nieuwe model ontwikkeld voor de politie en het leger, maar toen de fabriek uit Mandello del Lario het potentieel voor de civiele markt inzag, werd ook een normaal productiemodel klaargestoomd. Toen dit model in november 1965 werd geïntroduceerd tijdens de 39ste motorshow van Milaan, sloeg het in als een bom. Vele landen toonden belangstelling en de orderportefeuille vulde zich rap. Zowel de civiele als de politie-uitvoering waren erg in trek. Uiteindelijk zou de V7 in maar liefst 60 landen ingevoerd worden.

078_083_Moto Guzzi V7 Politie.indd

Vanaf 13 juni in de boekhandel

Met tests van de Ducati 1199 Superleggera en de KTM RC390 Cup motor; een reportage over de Man TT Zero, een interview met tweevoudig TT-winnaar Cameron Donald, een gesprek met Tony Duncan, de Chief Traveling Marshal van de Manx TT; de eerste limited edition van Norton’s luchtgekoelde paralleltwin, de Domiracer en een reportage over de Motor in de Toekomst. Natuurlijk zijn er ook de vaste rubrieken met de onnavolgbare Rag Racers, Rijtips, de Motorkrant, de Pitboxx,…

Lees meer >>