Vanaf 10 okotber in de boekhandel!

Met tests van de Honda CBR650F ABS; een vergelijkingstest tussen de Suzuki GSX-R1000 en de Suzuki RGV 500; een reportage over de motor van Chuck Berry, KicXstarts sleutelhok: Lithiumaccu’s; en een reportage over de BMW Kompressor. En natuurlijk zijn er ook de vaste rubrieken met de onnavolgbare Rag Racers, Rijtips, de Motorkrant, de Pitboxx,… Volledig nieuw deze editie: een poster in het hart van het magazine.

Lees meer >>

Honda CBR650F ABS

“Ik hou niet van moderne sportieve motoren. Ik vind ze lelijk. Kijk, daar is een groot gat waar er normaal iets moet zijn. Geen enkele motor zou er zo mogen uitzien.” Roger Etienne, een motorliefhebber die ergens net buiten Houyet woont, is zichtbaar niet onder de indruk van Honda’s nieuwe CBR650F. Hij wijst naar de CBR’s mooie, slanke achtersteven en schudt zijn hoofd vooraleer zijn ogen woedend naar de voorkant schieten. Blijkbaar is het ook zonde om een elektrisch startknopje te hebben.

028_031_Honda CBR650F.indd

Suzuki GSX-R 1000 vs. Suzuki RGV 500

Kan een moderne supersportmotor het opnemen tegen een volledig race-geprepareerde 500cc tweetakt GP-motor? We zoeken het uit.

032_043_Suzuki GSX-R1000 vs RGV500_PUB.indd

Reportage: de motor van Chuck Berry

“If you tried to give rock and roll another name, you might call it ‘Chuck Berry’.” (John Lennon) Geen enkel ander citaat doet meer recht aan het werk en leven van Charles Edward Anderson Berry, oftewel Chuck Berry. En het aardige is dat ook Chuck Berry motor gereden heeft. Geen machtige Indian of zware Harley, maar een eenvoudige Honda CB400A Hawk Hondamatic uit 1978. Een hele mond vol voor een dienstfiets van een van de grootste rocklegendes ooit.

046_048_Chuck Berry.indd

Reportage: Evolutieleer van de homo circuitus

Hoe komt het dat je vriend sneller is? Ongetwijfeld ligt het aan het feit dat hij meer vermogen heeft, betere banden, gesofisticeerdere vering, meer elektronica,… Fout. Als het op supersonisch snel rijden met een motor aankomt, is het nog altijd de man (of vrouw) in het zadel die het verschil maakt. Maar waar liggen die verschillen precies? Om dat na te gaan, trekken we naar het testcircuit van Dunlop. Wat namen we mee? Een BMW HP4, een relatief onervaren circuitrijder (Hannes), een ervaren testrijder/amateurracer (Renaud) en een professionele racer (Sébastien Gimbert, fabrieks-endurancepiloot voor BMW). Om alles tot in de puntjes te kunnen analyseren, wordt de motor letterlijk bedolven onder de 2D-sensoren. We meten remdruk, gasstand, motortoerental, snelheid, gekozen versnelling en hellingshoek. Het doel: de geheimen van het sneller rijden doorgronden op een wetenschappelijke, analytische manier. Welkom bij de evolutieleer van de homo circuitus.

066_077_Waarom is hij sneller_PUB.indd

Reportage: De BMW ‘Kompressor’

Halverwege de jaren dertig verraste BMW vriend en vijand met een nieuwe racer. Natuurlijk was het een boxer, maar wel één met een supercharger aan boord. In zijn stemmig zwarte jas leek er niet veel dreiging van die machine uit te gaan. Totdat een 28-jarige Beier uit Mühldorf am Inn, met de naam Georg ‘Schorsch’ Meier, vanaf 1937 aantrad in het BMW fabrieksteam.

060_065_BMW Kompressor_PUB.indd

Vanaf 12 september in de boekhandel!

Met tests van de Miduel Type 1, KTM 690 Duke R en de Moto Morini 11 1/2; een interview met ‘s werelds meest gereputeerde rijinstructeur Keith Code, KicXstarts sleutelhok en een reportage over de Ducati Gran Sport. En natuurlijk zijn er ook de vaste rubrieken met de onnavolgbare Rag Racers, Rijtips, de Motorkrant, de Pitboxx,… Volledig nieuw deze editie: een poster in het hart van het magazine.

Lees meer >>

Midual Type 1: Tijd voor iets compleet anders

Vandaag de dag wordt het steeds moeilijker om een compleet nieuw viertakt motorblok te bouwen en qua ontwerp eens iets geheel nieuws neer te zetten. Honda’s V5 RC211V MotoGP-titelwinnaar was wat dat betreft nog wel het meest recente voorbeeld, maar dat stamt ook al weer uit het vorige decennium. De Franse ingenieur Olivier Midy is nu met iets op de proppen gekomen dat bijna net zo innovatief is: de Midual Type 1 tweecilinder-boxer roadster.

022_025_Midual Type1-1

KTM 690 Duke R: Gym voor prettig gestoorden

Of we misschien te porren zijn om eens deel te nemen aan een gymkhana? Geïnteresseerd klik ik op de link in de e-mail die me rechtstreeks naar de website van Moto Gymkhana Nederland stuurt. De foto’s lijken verdacht veel op een special die ik jaren geleden maakte over de wendbaarheid van negentien motoren over een zelf uitgedacht gymkhana-parcours, inclusief schrapende voetsteunen en bizarre hellingshoeken. De herinnering aan deze intensieve testdag verhoogt meteen mijn hartritme.

026_031_KTM 690 Gymkhana_PUB-1

Moto Morini 11 ½: Waar voor je geld

Het is alweer drie jaar geleden dat de Italiaanse investeerders Ruggeromassimo Jannuzzelli en zijn partner Sandro Capotosti Moto Morini hadden gered van de schroothoop. Anderhalf jaar eerder werd de Italiaanse motorfabrikant failliet verklaard, maar het ziet ernaar uit dat alles weer in orde zal komen. Na twee jaar gratis gebruik van de oude Moto Morini-fabriek in Bologna, hebben de huidige eigenaren hun bedrijf verhuisd naar een nieuw en veel kleiner pand in de buurt van Pavia in het zuiden van Milaan. Met de bewuste keuze om Moto Morini bekender te maken bij het grote publiek, maken ze daar een nieuw instapmodel, de 11½, die 10.900 euro kost.

032_037_Moto Morino11.indd