Vanaf 14 maart in de boekhandel

Met tests van de nieuwe Ducati Monster 1200 S en Yamaha MT-07; een dubbele reportage over customizers Spirit of the Seventies; een bezoek aan Motormekka Spa-Francorchamps; en een prachtig verhaal over een vergeten pagina in het Grote Motorsportgeschiedenisboek, negenvoudig wereldkampioen Carlo Ubbiali. Natuurlijk zijn er ook de vaste rubrieken met de onnavolgbare Rag Racers, Rijtips, de Motorkrant, de Pitboxx en – voor de laatste keer – de handleiding voor een beter afgestelde motor in ‘De Chrono Liegt Niet’.

Lees meer >>

Monster met manieren

Als laatste in het rijtje van nieuwe supernakeds, lanceert Ducati de Monster 1200 S. Tot vorig jaar kleefde er ook een Ducati-logo op de meest gemene, agressieve, van de pot gerukte en dure naked bike van de markt. Hij heette Streetfighter 1098 S, je had er met zijn 155 pk de handen aan vol en met de vraagprijs van dik 21.000 euro de portefeuille helemaal leeg. Het was geen allemansvriend vanwege te extreem, te nukkig, te eigenzinnig en ergonomisch weinig verantwoord. Met de Monster 1200 gooit Ducati het over een heel andere, gematigdere boeg…

020_029_Ducati Monster 1200S_PUB.indd

Egotriple

Ergens rond 2008 werd de Aarde geraakt door een meteoor. Het was niet het soort impact dat alles – op kakkerlakken na – naar de geschiedenisboeken verwees, maar meer een schampschot dat de aardbol net genoeg uit evenwicht bracht om een paar dingen in de war te sturen en een zwik hersenen aan de kook te brengen. Dit is de enige plausibele aanleiding die ik kan bedenken voor het feit dat motoren als de Honda CX500 en CB250 plots niet meer bekeken werden als apparaten die hoogstwaarschijnlijk als scheepsanker zullen eindigen, maar als must-have projectmotoren voor een nieuwe generatie customizers…

038_043_Ombouw_Triumph675_PUB

De lekkernij van slavernij

2013, het grand cru jaar van de klokkenluider. Edward Snowden lekt gevoelige informatie over de spionageactiviteiten van de Amerikaanse veiligheidsdienst, Yamaha van zijn kant vindt het hoog tijd om ook een dark side te openbaren: die van Japan. Daartoe poot het merk met de gekruiste stemvorken een platform neer dat de kwajongen – zeg maar gerust ‘de donkere kant’ – in ieder van ons moet bovenhalen. Yamaha’s eerste openbaring wordt op de wereld losgelaten in de vorm van de MT-09, met als slagzin ‘Sport your dark side’. In 2014 opent Yamaha voor een tweede keer de poort van hun duistere catacomben en rolt de MT-07 rechtstreeks het vulkanische decor van Lanzarote in. Slaagt het Japanse merk er wederom in onze donkere kantjes te ontketenen, of steekt de kersverse MT-07 tegen de zwarte rotsen af als een klinisch wit product?

030_035_Yamaha MT-07_PUB_V2.indd

Van burgerlijk tot ongehoorzaam

Een flits van groen en naakt aluminium doemt op uit een Londense zijstraat. De rijder, zwart vizier neergeklapt, kijkt in beide richtingen en duikt vervolgens in een gat vlak voor een rode trolleybus. De motor wordt door het verkeer aan het zicht onttrokken. Wat overblijft is een bus die dieselrook boert en een brandende vraag: was dat echt een Kawasaki KR750?

044_047_Ombouw_KawaER6

Passie in drie bedrijven

Wie de naam Ten Kate niet vanzelfsprekend met de racerij associeert, heeft nog nooit het gashendel van een motorfiets aangeraakt. Zelfs tot ver buiten onze landsgrenzen geniet het bedrijf in Nieuwleusen een reputatie waar we – net als godenzonen Gerrit en Ronald – alleen maar trots kunnen op zijn. De hoogste tijd voor een bezoek aan Neerlands walhalla van de motorsport.

048_057_TenKate_PUB.indd

Smells like team spirit

Het is een cliché dat je teamgenoot je eerste tegenstander is. Hetzelfde materiaal, dezelfde banden. Je teamgenoot is de beste graadmeter voor je talent. Dat er tussen teamgenoten vaak een gespannen relatie heerst, mag dan geen wonder heten. En als het om een strijd tussen teamgenoten gaat, bestaat er geen bijtender, tragischer verhaal dan de tweestrijd tussen Bill Ivy en Phil Read.

058_063_Duels_Read-Ivy.indd

Inburgeringsexamen

De Raidillon. Wanneer er gepraat wordt over Spa-Francorchamps is de Raidillon altijd nabij. Altijd. Overal. Alsof het om het achtste wereldwonder gaat dat geen plaats kreeg tussen de piramides van Gizeh en de Hangende Tuinen van Babylon. Ik vraag me dan ook af of Spa het Belgische equivalent is van het eiland Man. Een spektakel dat je adem afsnijdt, een belevenis die zoveel ervaring oplevert dat ik de ultieme Britse zonde bega en hier in België ben komen wonen, in plaats van daar. Als nieuwe Belgische behoort Spa tot mijn persoonlijke inburgeringsexamen. The Bikers’ School helpt me daarbij een handje.

072_077_Motomekka-Franchorchamps.indd

Vergeten topper

Carlo Ubbiali. Wanneer de topcoureurs uit vijftiger jaren deze naam hoorden, dan stonden ze direct op scherp. Ubbiali was op de circuits een waar strateeg en tacticus, een doorzetter die bekendstond om zijn uitermate hoge concentratieniveau. Hij had geen moeite om zich voor de start van een race van alles en iedereen af te sluiten om dat concentratieniveau ook daadwerkelijk te bereiken, waardoor hij nogal eens als moeilijk benaderbaar en afstandelijk bestempeld werd. Toch legde het hem geen windeieren, want tot de komst van Giacomo Agostini en Mike Hailwood was hij houder van de meeste wereldtitels in de Grand Prix-racerij.

078_083_Carlo Ubbiali.indd

Vanaf 14 februari in de boekhandel

Met tests van de gloednieuwe MV Agusta Brutale Dragster 800, Honda CBR1000RR Fireblade SP en EBR 1190RS Carbon Edition; een reportage over de Hooligan Hoedown in Californië; een bezoek aan een Motormekka Nürburgring; een prachtig verhaal over Luigi Taveri en tips om jouw motorjaar samen met KicXstart te, eh, kickstarten! Natuurlijk zijn er ook de vaste rubrieken met de onnavolgbare Rag Racers, Rijtips, de Motorkrant, de Pitboxx en de handleiding voor een beter afgestelde motor in ‘De Chrono Liegt Niet’.

Lees meer >>