Vanaf 26 december in de boekhandel!

Met tests van de Kawasaki Versys 650 en 1000, de Yamaha MT-09 Tracer, de BMW R 1200 R, de MV Agusta Stradale 800 en de Ducati Scrambler. Een Kawasaki Superbiketest: KRT Ninja ZX-10R vs. ZX-10R EVO. Een Vergelijkinsgtest tussen Ducati 1199 Panigale, de Honda CBR1000RR Fireblade SP en de MV Agusta F3 800 en een vergelijkinsgtest tussen de Ducati Panigale 899 en de MV Agusta F3 800. Een reportage over de Distinguished Gentlemen’s Ride in Amsterdam. Helemaal terug naar de tijd van toen gaan we met een reportage over de TT Formule 1 – Man in 1978. Tenslotte hebben we 6 Hypersportbanden getest.Natuurlijk zijn er ook de vaste, en sinds deze ook enkele nieuwe, rubrieken met de onnavolgbare Rag Racers, de Startgrid, de Pitbox en de columns van David Emmett, Glynn Kerr en Michael van der Mark,… Ook in deze editie: een poster in het hart van het magazine.

Lees meer >>

Kawasaki Versys 650 & 1000 ABS

“Dit zijn geen concurrenten van de GS.” Tsuyoshi Shibata-san, baas van de Research and Development-afdeling van Kawasaki in Europa glimlacht terwijl hij zijn grijze paardenstaart schudt. Waar heb ik dat eerder gehoord? Ah ja, twee jaar geleden bij de presentatie van de Versys 1000. Toen was het niet echt duidelijk hoe de Versys-familie zich onderscheidde van de Duitse bestsellers, vooral dan de grootste van beide broers. Weliswaar was er een significant prijsverschil tussen de Japanse en Duitse of Oostenrijkse opties, en het kloppend hart van de Versys 1000 is een vier-in-lijn in plaats van een V2. Maar toch oogden beide Versys-modellen avontuurlijk, met een ziel die overal wil gaan en op alle wegen thuis is.

028_033_Kawasaki Versys 650-1000_PUB.indd

Yamaha MT-09 Tracer

Dat er in motorland een en ander verandert, mag geen nieuws meer genoemd worden. Ondanks de giga-investeringen van de fabrikanten en de technologische hoogstandjes verkopen sportmotoren voor geen meter. Geen enkele fabrikant verdient nog iets aan de eens zo geliefde pk-kanonnen. En dus wordt er naarstig gezocht naar alternatieven die wél geld in het laatje brengen. De MT-reeks van Yamaha is een schoolvoorbeeld van hoe dat kan. En zoals steeds: succes smaakt naar meer. De nieuwste telg is de Tracer, ook wel de opvolger van de TDM genoemd.

034_039_Yamaha MT-09 Tracer_PUB.indd

Ducati Scrambler Icon

Uiteraard is de nieuwe Scrambler een Ducati, maar toch wordt het neo-retroconcept bekeken als een merk op zich. Daar waar de rode fabrikant uit Bologna normaal gezien in één adem genoemd wordt met snelheid en technische innovatie, staat ‘Scrambler’ voor heel andere waarden. Toegankelijkheid, expressie en eigenzinnigheid, daar draait het om. Een gezonde en voor iedereen bereikbare dot tegengas voor de opkomende technocratisering van de motorwereld, met een knipoog naar het verleden. Qua timing kon Ducati de Scrambler alvast niet beter gepland hebben gezien de heropleving van alles wat retro is, maar rijdt hij ook zo leuk als hij eruitziet? Om dat na te gaan, trok ik gebaard en gezakt richting Californië, bakermat van de oerscrambler.

046_055_Ducati Scrambler_PUB.indd

MV Agusta Stradale 800

Een merk als MV Agusta staat voor stile e passione. En voor een prijskaartje dat je vaak net zoveel hartstocht kost. De traditie wil dat je in ruil daarvoor een supersportief, compromisloos familiestuk in je koetshuis parkeert. De gulden middenweg bleek zelden een optie; hun edelmetaal gaat je liever buitenom voorbij. Maar nu presenteren ze na de minimalistische Rivale en de bronstige Brutale 800 een compromis voor de bochten én de boulevards. Iets voor jou?

070_073_MV Agusta Stradale 800_PUB.indd

Kawasaki Superbiketest: KRT Ninja ZX-10R Tom Sykes vs. KRT Ninja ZX-10R EVO David Salom

Na het behalen van de wereldtitel Superbike vorig jaar, leek Tom Sykes lange tijd met de vingers in de neus op een titelverlenging af te stevenen. Het zag er zo veelbelovend uit dat Kawasaki een test op poten zette met zowel de volbloed fabrieksmotor van Tom Sykes als met de goedkopere EVO-motor waarmee David Salom in hetzelfde kampioenschap aantrad. De uitnodigingen werden verstuurd net voor die dramatische seizoensafsluiter onder de spots in Qatar, waarbij Sykes uiteindelijk zijn meerdere moest erkennen in de zeer constant presterende Sylvain Guintoli, die met zijn Aprilia wel vleugels leek te hebben gekregen in de laatste races van het seizoen.

056_063_Kawasaki Superbike.indd

Vergelijkingstest: Ducati 1199 Panigale R vs. Honda CBR1000RR Fireblade SP vs. MV Agusta F3 800

België telt drie permanente circuits: het technische Mettet, het bloedsnelle Spa-Francorchamps en Zolder met zijn uitgesproken ‘stop & go’-karakter. Drie omlopen met een heel eigen identiteit en elk hun charmes, maar hoe geweldig zou het zijn om de drie circuits op één enkele, superintensieve dag aan te doen? Voor deze ultieme circuittest zochten we uiteraard ook de ultieme sportmotoren. Snel, exclusief, maar toch ook nog comfortabel genoeg om dit gezellige uitje fysiek draaglijk te maken. Vandaar dus dat we opteerden voor de MV Agusta F3 800 (en niet voor de veel duurdere, spartaanse F4) om het op te nemen tegen de exclusiefste Japanse superbike in jaren en Ducati’s homologatiespecial voor het WK Superbike. Daarmee is – tegen de gangbare normen in – de MV de goedkoopste, de twin de krachtigste en de Honda technologisch de minst geavanceerde. Maar met welke willen we vanavond naar huis?

074_087_Panigale R vs Fireblade SP vs F3 800

Distinguished Gentleman’s Ride Amsterdam

Wat in 2012 begon als tegengas versus het soms al te negatieve imago van motorrijders, is op amper drie jaar tijd uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Al wie in de aanloop naar het event van afgelopen herfst niet over de Distinguished Gentleman’s Ride had gehoord, adviseren we dan ook dringend vanonder z’n steen vandaan te komen. KicXstart trok naar de ride in Amsterdam om er de sfeer te peilen, brommers te kieken en verhalen op te tekenen van het kransje bevoorrechte deelnemers. Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

096_103_KXS_Distinguished Gentlemans Ride_PUB.indd

Vanaf 14 november in de boekhandel!

Met tests van de BMW S 1000 RR, de Honda VFR800X Crossrunner, Mash Five Hundred; een reportage over het Nurb’s project van Fred Krugger, KicXstarts sleutelhok: De Ketting; een interview met Steven Casaer, race manager bij het Honda Racing enduranceteam; en helemaal terug naar de tijd van toen gaan we met de AJS Porcupine. Natuurlijk zijn er ook de vaste rubrieken met de onnavolgbare Rag Racers, de Rijtips, de Motorkrant, de Pitboxx,… Ook in deze editie: een poster in het hart van het magazine.

Lees meer >>

BMW S 1000 RR

Duitslands eerste en enige echte volbloed sportmotor behoeft geen introductie meer. Sinds zijn voorstelling in 2009 blaast hij op het rechte stuk de concurrentie voorbij alsof ze stilstaan. Niet met finesse, maar met brute kracht. De gevloerde Japanners beginnen langzaam maar zeker recht te klauteren, maar met een update voor 2015 wil BMW zijn heerschappij veiligstellen. De moker kreeg een optische update, maar zou daarnaast gemakkelijker te temmen moeten zijn, al werd er ook van de gelegenheid gebruikgemaakt om het vermogen nog wat verder op te krikken. 199 pk, alstublieft. Joepie, nooit meer te laat op het werk!

032_037_BMW S1000RR_PUB