Vanaf 12 september in de boekhandel!

Met tests van de Miduel Type 1, KTM 690 Duke R en de Moto Morini 11 1/2; een interview met ‘s werelds meest gereputeerde rijinstructeur Keith Code, KicXstarts sleutelhok en een reportage over de Ducati Gran Sport. En natuurlijk zijn er ook de vaste rubrieken met de onnavolgbare Rag Racers, Rijtips, de Motorkrant, de Pitboxx,… Volledig nieuw deze editie: een poster in het hart van het magazine.

Lees meer >>

Midual Type 1: Tijd voor iets compleet anders

Vandaag de dag wordt het steeds moeilijker om een compleet nieuw viertakt motorblok te bouwen en qua ontwerp eens iets geheel nieuws neer te zetten. Honda’s V5 RC211V MotoGP-titelwinnaar was wat dat betreft nog wel het meest recente voorbeeld, maar dat stamt ook al weer uit het vorige decennium. De Franse ingenieur Olivier Midy is nu met iets op de proppen gekomen dat bijna net zo innovatief is: de Midual Type 1 tweecilinder-boxer roadster.

022_025_Midual Type1-1

KTM 690 Duke R: Gym voor prettig gestoorden

Of we misschien te porren zijn om eens deel te nemen aan een gymkhana? Geïnteresseerd klik ik op de link in de e-mail die me rechtstreeks naar de website van Moto Gymkhana Nederland stuurt. De foto’s lijken verdacht veel op een special die ik jaren geleden maakte over de wendbaarheid van negentien motoren over een zelf uitgedacht gymkhana-parcours, inclusief schrapende voetsteunen en bizarre hellingshoeken. De herinnering aan deze intensieve testdag verhoogt meteen mijn hartritme.

026_031_KTM 690 Gymkhana_PUB-1

Moto Morini 11 ½: Waar voor je geld

Het is alweer drie jaar geleden dat de Italiaanse investeerders Ruggeromassimo Jannuzzelli en zijn partner Sandro Capotosti Moto Morini hadden gered van de schroothoop. Anderhalf jaar eerder werd de Italiaanse motorfabrikant failliet verklaard, maar het ziet ernaar uit dat alles weer in orde zal komen. Na twee jaar gratis gebruik van de oude Moto Morini-fabriek in Bologna, hebben de huidige eigenaren hun bedrijf verhuisd naar een nieuw en veel kleiner pand in de buurt van Pavia in het zuiden van Milaan. Met de bewuste keuze om Moto Morini bekender te maken bij het grote publiek, maken ze daar een nieuw instapmodel, de 11½, die 10.900 euro kost.

032_037_Moto Morino11.indd

Interview Keith Code: Rijden als religie

Stel, zoonlief heeft het talent om het tot MotoGP- of WSBK-kampioen te schoppen, maar heeft nog wat goede raad nodig. Zou je hem in de handen duwen van een voormalige heroïneverslaafde die nu dweept met Scientology? Velen hebben het niettemin gedaan, zonder dat ze het zelf in de smiezen hadden. Keith Code is namelijk ’s werelds eerste en tevens meest gereputeerde rijinstructeur. Hij windt geen doekjes om z’n verleden, blijkt erg spraakvaardig en al gauw krijg je antwoorden op vragen waar je nooit zelf aan had gedacht.

040_048_Keith Code_PUB-1

KicXstarts sleutelhok: remmen

Hoe snel kan een motor stoppen? Hoe snel kun jij met een motor stoppen?
En hoe snel kun je stoppen in noodsituaties? Voor de eerste keer hebben we
antwoorden die gebaseerd zijn op gedetailleerde data.

053_061_Techniek (3)

Bell-integraalhelmen

De Amerikaan Roy Richter is geen bekende naam in de auto- of motorwereld. Toch heeft hij met z’n bedrijf duizenden overwinningen op z’n erelijst staan. Belangrijker nog: in de loop der vele jaren heeft hij misschien wel duizenden mensenlevens gered.

064_067_Ontstaan integraalhelm-1

Ducati 100 Gran Sport

Begin jaren vijftig van de vorige eeuw beconcurreerden de Italiaanse motormerken elkaar fel en hevig op de thuismarkt. Sommige fabrieken realiseerden zich dat de racerij een goede manier vormde om zich te onderscheiden van de rest. Ook bij Ducati dachten ze daar zo over, wat vooral te danken was aan de nieuwe directeur, die door de Italiaanse regering in oktober 1951 aangesteld werd om Ducati te leiden: Dottore Giuseppe Montano. Hij was een enthousiaste racefan en zag duidelijk het publicitaire voordeel in van deelname aan wegraces.

072_077_Ducati Gran Sport 125-1

Vanaf 1 augustus in de boekhandel

Met tests van de Yamaha YZF-R125 en de Kawasaki ZZR1400 Performance Sport getest op de Nürburgring, een vergelijkingstest van de populaire Super Nakeds op het circuit van Mireval, een interview met Marc Márquez door college-wereldkampioenen, een groot dossier waarin we levende racelegende Carl Fogarty herenigen met de Ducati 916, Guy Martin temt Pikes Peak Op een GSX-R 1100 met 273 pk en Met een BMW S 1000 RR naar én op het Isle Of Man Onze man is getuige van de BMW-suprematie.

Lees meer >>

 

 

Kawasaki ZZR1400 Performance Sport

10u ’s ochtends. Ik heb net de ZZR1400 Performance Sport opgehaald bij de dealer om de hoek. Hij staat natikkend af te koelen in de garage terwijl ik een verdieping hoger een kop koffie zet en mijn computer opstart. Vandaag is het planningsdag en ik heb er eerlijk gezegd niet veel zin in. De helblauwe lucht buiten doet hunkeren naar de geur van warm metaal en het schurende geluid van kneesliders die tegen gitzwart asfalt worden gedrukt. Terwijl ik wat persmappen en magazines opruim – kwestie van de broodnodige elleboogruimte te creëren voor de betere klaviersolo’s – glijdt er van tussen de stapel paperassen een Nürburgring Ring Card op mijn schoot. Dit kan geen toeval zijn…

022_029_Kawasaki ZZR1400_PUB