Chronos’ Joyride

‘If it ain’t Dutch, it ain’t much’, zo luidt het credo dat de opmaat vormt tot deze creatie van Nederlandse bodem. Een collaboratie tussen Yamaha Motor Nederland, horlogemaker TW Steel en – natuurlijk – de bouwmeesters van Ironwood Motorcycles, ‘all the way from Almere’.

Geschreven door Randy van der Wal       Foto’s Henny B. Stern

 

Inmiddels enkele jaren onderweg heeft Yamaha’s Yard Built-programma al aardig wat wilde creaties opgeleverd, meestal gebaseerd op de Sport Heritage line-up van het merk. Idee erachter (vanuit Yamaha-perspectief): we zoeken talentvolle zelfbouwers, stellen een motor ter beschikking, zorgen voor een paar basisregels (hoofdframe en blok moeten intact blijven) en vervolgens is de weg vrij voor zowel de customizer als het merk om te ‘shinen’ met een gave creatie. In dit geval behoorde het Almeerse Ironwood Motorcycles tot de uitverkorenen, zij het met die nuance dat de Nederlandse horlogemaker TW Steel de opdrachtgever was. De club uit Beverwijk is al jaren verknocht aan het motorwereldje, en in het verlengde daarvan de racerij. Ze zijn niet voor niets persoonlijk sponsor van ene Valentino Rossi. De relatie tussen de horlogemakers en de instrumentmakers uit Iwata is om die reden ook al jaren heel hecht. Daar vloeide weer het Son of Time-project uit voort, een Yard Built-programma onder TW Steels eigen vlag.

Brat Style
Goed, laten we ons concentreren op het lijdend voorwerp. De Chronos’ Joyride, want zo heet deze creatie van Arjan van den Boom, de man achter Ironwood, voluit. De basis was een XSR700. Arjan daarover: “Vanaf het eerste moment dat ik oog in oog stond met de XSR, had ik al snel in m’n hoofd hoe ik het wilde hebben. Deze machine moest de boel eens flink opschudden. Op een of andere manier verliep het proces om dat ruwe idee in m’n hoofd om te zetten tot een machine van vlees en bloed, opvallend soepel. Onze stijl is wel
Brat Style. Dat past deze motor goed.”
Zoals alle custom-uitspattingen, laat Brat Style zich lastig definiëren. De naam komt van de Japanse zelfbouwer Go Takamine, die in Tokyo de gelijknamige workshop runt. Zijn handelsmerk: laag, tikje agressief, weinig poespas. Inmiddels zwerft zijn handtekening over de hele wereld, het ultieme compliment voor iedere zelfbouwer natuurlijk. Het is vanuit deze gedachte dat
Arjan aan de gang is gegaan met de XSR. Om de ranke twin het lage en korte silhouet te geven, werd het subframe verzaagd en ging het originele achterwerk in de prullenbak. Of op de plank. Ook goed. Het nieuwe, korte zadel is een creatie van huisvriend en leerspecialist Marcel Miller. Grootste uit-daging was de tank. Laag en hoekig moest het worden en ís het ook geworden na het nodige zaag-, klop- en laswerk.

Gaat u daar maar liggen
Met ‘laag en agressief’ nog steeds in het achterhoofd werd het standaard stuur uiteraard vervangen voor een set ‘gaat u daar maar liggen’ clip-ons. Gemonteerd op een fraaie zelfgecreëerde kroonplaat en afgemonteerd op de voorvork van de MT-10. De dikke upside-down met radiale remklauwen geven de Joyride de neus die past bij het aangezicht. Nu we toch in de veringhoek zitten, de low budget standaard shock werd vervangen door een Öhlins exemplaar. Zij het wel met een rode coating op de veer. De rode accenten vormen overigens letterlijk de rode draad in het Joyride-project, mochten het rode lijntje op de tank en de spetterende Kineo spaakwielen je nog niet zijn opgevallen. De grijze lak (Grigio Telesto) is trouwens gelijk aan die van een Lamborghini Aventador. Waarom ook niet. Voorspatbord, koplampbeugels, zijkappen en radiateurbeugels komen eveneens uit de koker en werkplaats van Ironwood.

Jockey in volle galop
Grappig tijdens onze korte rijdende kennismaking met de Joyride is dat je van de standaard XSR nog maar weinig terug voelt. De zitpositie doet nog het meest denken aan die van een jockey in volle galop. Dat Brat Style-idee zit er dus goed in. Wat er ook goed in zit, is geluid. Halleluja. De open luchtfilters en vooral het SC-Project uitlaatsysteem transformeren de standaard toch vrij brave paralleltwin tot een soort apocalyps op wielen. Wel leuk! Voor een keer… en als je geen buren hebt. Sturen doet de Joyride trouwens buitengewoon prettig. De mix van MT-10 upside-down voor en Öhlins-kwaliteit achter (op een setje plakkerdeplak Conti RaceAttacks) zorgen ervoor dat de Chronos’ Joyride niet alleen Show is, maar ook Go. En dat ‘all the way from the Netherlands’. Toch cool.

Deel

Gerelateerde artikels

Haan Wheels

Hoe doen ze het: Haan Wheels

In de reeks ‘Hoe doen ze het?’ trekken we telkens naar een bedrijf in de motorbranche om uit te zoeken hoe een product gemaakt wordt.

KAWASAKI ELIMINATOR

Getest: Kawasaki Eliminator 500 (SE)

Kawasaki’s middenklasse urban cruiser is gloednieuw, mag weer Eliminator heten en moet – aldus de groenen – met conventies breken. Wat hij dan eigenlijk moet